MAURICE LA ROOY



HANS JANSEN



ANGELA TEUNISSEN


ANNELIEN V KEMPEN


KIM TEN OEVER

  

Kim ten Oever(1971)

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag.

Ontdekte daar hoe ze  zeggingskracht in haar werk kan vormen.  in 1999 van de richting Monumentale Vormgeving en begonnen met glasblazen. Na een stage aan de Littala glasschool in Finland heeft ze een aantal jaren als glasblazer gewerkt in Denemarken. Later in eigen atelier te Hengelo heeft Kim zich de techniek van plat glas eigen gemaakt. Dit werd een mooie aanvulling op het glasblazen en is onderdeel van ideeen , welke niet met glasblazen zichtbaar worden. De objecten die Kim maakt laten in beeld en verhaal, een helderheid en eenvoud zien. 

Duidelijk zichtbaar zijn haar  minimalistische principes. 

Haar werk is niet kritisch , het verteld over ruimtes in lijnen en verhalen in vorm.

 

 


LOUIS LA ROOY

  

Na zijn studie aan de Rietveld Academie en de Rijksacademie in Amsterdam, begon Louis la Rooy (1947) werd Louis zo gefascineerd door het  het maken van glazen decoraties , dat hij besloot er alles over glas te leren.

Hij werkte in 1966 voor Glasindustrie Van Tetterode in Amsterdam. En gaf les in het glasappliqueren bij de Willet Stained Glass Compagnie in de V.S. en heeft deze techniek daar onder de aandacht bracht. Keerde In 1968 terug naar Nederland en ontwerpt sindsdien veel kunstwerken. 

Naast zijn eigen projecten heeft hij ook vele prestigieuze opdrachten van het Rijk, Gemeente en particulieren in glas verwezenlijkt. Daarnaast realiseerde hij de glasontwerpen van verschillende Nederlandse kunstenaars zoals Corneille, Wolkers en Appel. In 1981 maakte hij een enorm raam, ontworpen door Rufino Tamayo. Voor dat project heeft hij bijna een jaar in Mexico doorgebracht. Momenteel runt Louis de Van Tetterode Glasstudio in Amsterdam. 

 

  


 TIM FRIESEN 

  

Timothy James Friesen( 1960)- Glass Artist 

  1964 - Zijn vader werd glasblazer.

  1966 - Werd op 6-jarige leeftijd al leerling bij zijn vader

  1967 -1976: Deed met het familiebedrijf demonstraties van    het glasblazen door heel de V.S. en  Canada. 

  1970 - verkocht zijn eerste glasobject op 10-jarige leeftijd.

  1974 - zijn vader maakte  "Royal Coronation Coach" voor Queen Elizabeth II als herdenkings-geschenk aan haar aangeboden de stad Calgary tijdens haar bezoek Tim maakte op 14-jarige leeftijd delen van het object

  

  1976 - Ontdekte bij toeval goud op glas techniek tijdens een poging 24kt goud in glas te smelten. 

Het resultaat was uniek en wordt in zijn werk toegepast.


NADJEZDA SCHOKKER

 

Nadjezda Schokker (1959) 

  Gerrit Rietveld Academie richting Industriele Vormgeving. 

  Werkt sinds 2000 met glas. Glas fascineert door de mogelijkheid tot het scheppen van kleur en vorm. Glas daagt me uit door het creatie proces waarbij in korte tijd je ideeen in het gloeiend hete object verwezenlijkt moeten worden. De grenzen van het materiaal worden opgezocht, Omdat zij grote objecten wilt maken en met vormen experimenteert, werkt zij samen met meesterglasblazer Richard Price. 

Nadjezda is intuitief kunstenaar. Inspiratie komt uit het creatieve en zintuiglijke deel. 

De beschouwer van haar kunst wordt meegenomen in de zoektocht naar beheersing. Het spel van textuur, vorm, licht en kleur tijdens de creatie van het een object is het belangrijkste. De kunst is bedoeld om naar te kijken, aan te voelen en van te genieten.

 

 


RICHARD PRICE

  

Richard Price(1960)  Hampshire, Engeland 

"Wij wonen vrijwillig in mooie kooitjes, om de illusie van vrijheid te geven".

Dit is de samenvatting van zijn filosofie om het begrip 'illusie van vrijheid' in in zijn werk weer te geven. De inspiratie voor de kunstwerken van Richard vinden hun wortels in de natuurlijke levenskracht in dieren en mensen. Richard maakt gebruik van In de natuur waargenomen vormen. 

Zijn fascinatie voor glas als kunstvorm begon toen hij per ongeluk een glasoven ontdekte. Nadat Richard  zijn academische graad in Art & Design  gekregen heeft, is Richard onmiddellijk naar Amsterdam en de Gerrit Rietveld Academie  verhuisd. 

De volgende tien jaren heeft Richard voor verschillende meesterglasblazers in Italie en Frankrijk gewerkt en kreeg  de kans om vaardigheden  van het glasblazen bij de hoogste autoriteiten te leren. Hij heeft  zijn eigen techniek ontwikkeld en werd zelf een echte vakman op het gebied van het gietstuk.

Richard gebruikt deze vaardigheden nog steeds in zijn werk. 

  

  


JEROEN VD BRUG

 

Studie sieraad ontwerpen aan de Rietveld Academie  de juweliers opleiding in Schoonhoven.

Jeroen en zijn vrouw Jeannette Hagendoorn raakten geinspireerd door de objecten van Floris Meydam en Neil Wilkinin. Ook een bezoek aan het atelier van de Venetiaanse meester Afro Celotto, leerling van de grote Lino Tagliapietro . Jeroen bezoekt met regel-maat ateliers in Tsjechie en met verschillende kunstenaars werkt.

Jeroen zoekt naar het spel van licht en kleur. De vorm is orga-nisch en zwaar. De kleur wordt met met zorg gekozen en be-noemd overeenkomstig de  edelstenen. 

Zijn werk wordt uitgevoerd en vormgegeven door meester glasblazers Richard Price  of Marek Bartko en slijper/polijster Paul Groot. Hij werkt ook met de meester glasblazer Gert Bulée, die jarenlang meester was bij Royal Leerdam. Hij is dan altijd aanwezig om gestalte te geven aan zijn ontwerpen.


 

PATULA BERM

  

Patula Berm (1966) laat zich inspireren door haar omgeving. Patula  maakt jurksculpturen van glas en kleinere glas-objecten als pruiken, bustiers, handspiegels. De kunstenares mixt glas met knikkers, krulspelden en oesterschelpen. Patula ontwikkelde haar fascinatie voor glas al op jonge leeftijd. Ze beheerst de meest uiteenlopende technieken als stringing en glass-fusion. Haar inspiratie vindt ze in het dagelijkse, in materialen, een steen op straat, de natuur. 

"Ik wil gewoon mooie dingen maken, schoonheid toevoegen, dat is voor mij genoeg'. 

Door regelmatige deelname aan exposities in binnen- en buitenland blijft de interesse voor haar tijdloze kunst groeien. Romantiek uit vervlogen tijden en oorspronkelijk materiaal-gebruik kenmerken het werk van Patula Berm. 

 


HAN DE KLUIJVER

 

Een metafoor voor ruimtebeleving

Architect en kunstenaar Han de Kluijver laat met zijn glasobjecten zien dat de grens tussen architectuur en sculptuur minder scherp is dan dikwijls wordt aangenomen.

De relatie tussen glas en architectuur gaat bij Han de Kluijver veel verder dan louter de toepassing van het materiaal, Het lange proces van ontwerp tot realisatie van een bouwwerk en de vele mogelijkheden bij de toepassing van glas in de architectuur waren voor Han de Kluijver redenen om zelf met glas te gaan werken.

Ook in de kunst van Han de Kluijver begint het met het idee en het intuitief zoeken naar de juiste vormen. 

De objecten van Han de Kluijver creëren ruimte in figuurlijke zin en staan als beeld op zichzelf. Daarmee zijn ze in dit opzicht een metafoor voor de concrete ruimtebeleving waarin de architectuur voorziet.